Rakan Bloggers

Mengapa Hukum Hudud Masih Tidak Boleh Dilaksanakan Masa Ini




Sebelum saya memperkatakan hudud dengan lebih lanjut, eloklah kita mengambil pengertian Hukum Hudud dalam Kanun Jenayah Islam ini terlebih dahulu.

Hukum Hudud ertinya hukum-hukum yang telah ditetapkan oleh ALLAH dalam Al Quran dan Hadis kadar hukumannya (seksaannya) ke atas kesalahan-kesalahan jenayah tertentu, yang tidak dibolehkan manusia mengubah, menokok atau mengurangkannya. Seperti, hukum potong tangan kepada pencuri, hukum dipancung kepala ke atas orang yang tinggalkan sembahyang tiga waktu berturut-turut sesudah dinasihati, hukuman sebat kepada pembuat fitnah, hukuman rotan 80 kali kepada peminum arak, hukuman rejam sampai mati kepada penzina yang sudah pernah berkahwin dan rotan 100 kali kepada penzina yang belum kahwin, dll.

Hukum Ta'zir ialah hukuman ke atas kesalahan jenayah yang tidak ditetapkan kadar seksanya oleh ALLAH. ALLAH hanya memulangkannya kepada kebijaksanaan tuan hakim untuk menetapkannya. Dengan syarat pesalah diberi malu sepadan dengan kesalahan yang dilakukan. Contoh-contoh hukum ta'zir ialah diarak keliling bandar dengan diconteng mukanya, dipenjarakan, dipamerkan dengan diikat di tiang tempat orang lalu lalang umum, didenda duit atau disuruh buat kerja berat, dsb.nya

Manakala hukuman qisas iaitu membunuh dibalas bunuh, luka dibalas luka, dsb.nya. Walaubagaimanapun, pemberian maaf oleh pihak yang dizalimi boleh diterima mahkamah dalam perkara ini.

Demikianlah erti hukum jenayah Islam itu, bahkan kesalahan-kesalahan yang sudah ditetapkan hukuman itu pun, jika tidak cukup syarat untuk dilaksanakan hudud ke atasnya, maka ia dikenakan hukum ta'zir atau terus dibuang kes.

Baik.

Kita telah mengetahui akan pengertian hukum2 jenayah dalam Islam tersebut yang wajib kita imani.

Seterusnya... kita kena jawab 4 soalan, seperti kata orang putih.. ‘What’s to do, Where, When and How to do it?”

Persoalan 'What and Where', tak perlu tanya lah!.
Semua orang tahu, sampai yang tak tahu agamapun, nak menyibuk juga... sampai gempak2 satu negara!

Tetapi bila diperkatakan ‘When’ atau bila untuk dilaksanakan, ia mesti membabitkan masa yang dikira sesuai!.

Samada nak buat sekarang juga (sebab Islam tuu dah 1425 tahun – seperti dakwa Orang PAS!), atau nak tangguh dahulu! (kata orang ARQAM, sebab iman kebanyakan orang.. dok menonggeng nyiur sekarang!)

Nak tolak terus (sebab tak relevan dengan kehidupan moden, because it's barbaric!), tak boleh! Nanti jatuh kafir!

Lihat punya lihat.. terdapat dua keadaan masyarakat yang boleh dan tak boleh menerima pakai hudud ini.

Iaitu pada ketika masyarakat telah baik, atau dalam masyarakat yang jahat. Sudah pasti apabila hudud dilaksanakan pada dua situasi masyarakat tersebut, akan menghasilkan natijah yang berbeza.

Masyarakat yang baik (majoriti masyarakat iman berada pada tahap tinggi) sudah pasti memiliki akhlak yang baik dan faham akan hakikat ujian yang didatangkan oleh Allah SWT.

Hukum Hudud yang dilaksanakan pada masyarakat yang seperti ini mendatangkan suasana yang harmoni, aman damai dalam masyarakat.

Sedang masyarakat yang jahat (majoriti beriman taqlid/ilmu) memilikki pekerti yang kasar, bengis, pendendam, tidak sabar, tidak redha dan hidup dalam resah gelisah dan gundah gelana sepanjang masa.
Jika hukum Hudud dilaksanakan pasti mencetuskan bala, sumpah seranah, berteriak2 macam orang gila, tidak redha, dsb.nya.

Ringkasnya, masa yang sesuai dilaksanakan hudud, ialah pada ketika 'geraf iman' keseluruhan masyarakat berada pada tahap tinggi. Selepas segala benih2 kebaikan telah disemai, dan semua punca2 kejahatan telah dihapuskan.

Dan, kita faham... baik atau jahat sesebuah masyarakat itu bergantung kepada usaha ‘Dakwah dan Tarbiah’ yang dijalankan dalam masyarakat secara giat, berterusan dan istiqamah.



Apa sokongan yang mengatakan, hudud hanya boleh dilaksanakan dalam masyarakat yang baik?.

Dalilnya (sebagaimana kata Abuya dalam bukunya ‘Falsafah Dan Perlaksanaan Hudud Dalam Islam):-

1) Mengapa Allah SWT menurunkan ayat2 Al Quran kepada Rasul-Nya secara beransur2 dan tidak sekaligus?

Mengapa didahulukan ayat2 Makkiyah dari ayat-ayat Madaniyah?

Mengapa pula Rasulullah SAW tidak mulakan perintah “jangan kamu berzina” dan “jangan kamu minum arak”,

Mengapa ayat tentang perintah sembahyang pun turun sesudah sebelas tahun kenabian?

Semuanya kerana iman belum masuk ke dalam benak dan sanubari kalbu mereka. (Belum baik lagi la.. tuu!)

Mereka belum beriman dan belum taat kepada ALLAH. Cinta dulu baru datang taat. Tanpa cinta orang tidak akan taat sekalipun pada kedua ibu bapanya. Mereka umat jahiliah yang masih sedap dengan amalan zina dan meminum arak jika terus ditegah nescaya mereka akan menolak seruan Islam itu!.




2) Berkata Hukama’, "Mencegah lebih baik dari mengubat".

Mencegah sebelum kena, mengubat selepas kena.

Mencegah dengan pendidikan, mengubat dengan Akta, Penjara, Hudud, dll.

Kita belum didik mereka lagi, belum beri faham dengan iman dan Islam... dah nak potong tangan mereka!.

Ini yang tak relevan!.

Sebab kebanyakan orang yang derhaka kepada ALLAH ini, bukan kerana sengaja, tetapi kerana mereka terbiar!. Tidak diberi faham dan dididik dengan Iman dan Islam, dengan wahyu dan sabda Nabi, secara dekat, serius dan berterusan.

Sedang Allah minta kita lakukan 'amar makruf' dulu, kemudian barulah 'nahi mungkar'. Bukannya ghairah sangat hendak menghukum penjahat sedangkan usaha2 mengajak kepada kebaikan tidak diberi perhatian serius. Kalau dibuat pun cuma untuk lepas tangan. Hasil yang sepatutnya dicapai tidak diambil berat sangat.

Saya kira kalau bukan dengan kepentingan politik dan duniawi, kejadian ini tidak berlaku. Sebab orang yang benar2 mencari keredhaan ALLAH tidak akan memilih2 hukum ALLAH. (Hah!.. ini kes berat ni!!)



Islam tidak menyuruh kita menyeksa orang tetapi kita disuruh mengusahakan agar orang jadi baik lebih dahulu. Seksaan hanya dibenarkan ke atas orang yang nyata sengaja merancang dan melaksanakan kejahatan setelah melalui proses dakwah dan tarbiah secara serius dan berterusan.


3) Mengapa Talak Perceraian beransur2 setakat 3 kali?

Macamlah seorang yang berhadapan dengan isteri yang derhaka, menceraikannya bukanlah jalan awalnya. Menjatuhkan talaq hanya mungkin sesudah segala usaha2 damai tidak berkesan. Alangkah kejamnya seseorang yang menceraikan isteri sebelum berusaha mendidiknya. Dan lebih2 lagi kejam jika seorang lelaki yang belum pun kahwin atau baru saja kahwin sudah berfikir bagaimana hendak ceraikan isteri kalau si isterinya itu jahat.

Hal ini samalah halnya dengan orang yang baru saja dapat negara atau belum pun dapat negara itu lagi tetapi sudah berfikir macam mana hendak hududkan rakyatnya. Saya yakin dalam Islam, bukan itu caranya. Islam agama selamat. Kedatangannya menyelamatkan umat.


4) Mengapa perlu ada tertib perlaksanaan – Fardhu Ain, Fardhu Kifayah, Sunat Ain, Sunat Kifayah, dll.

Mengapa pejuang2 Islam hari ini ghairah sangat hendak tegakkan Hukum Hudud, sebelum hukum2 fardhu ain dan fardhu kifayah yang lain, yang lebih utama, belum dapat dipraktikkan sungguh2 oleh masyarakat. Lebih2 lagilah sepatutnya kebaikan2 itu mesti ditegakkan dulu dalam jemaah Islam.



Kalau makanan asas pun masih diperolehi dari kedai2 bukan Islam (kerana jemaah tidak mampu buka kedai runcit, restoran, klinik bidan, dll) maka jangan diharapkan lah jemaah itu akan benar2 diyakini dan menjadi contoh atau 'role model' kepada masyarakat umumnya.


Selanjutnya Abuya Sheikh Iman Ashaari Muhammat At-Tammimi telah mendefinasikan hudud sebagai, “Hukum Allah yang dilaksanakan dalam masyarakat yang baik, untuk menjaga kebaikan dalam masyarakat, daripada dirosakkan oleh orang2 yang tak makan di ajar”.

Ada 2/3 perkara di situ yang memerlukan huraian lanjut:-



a) Apa itu masyarakat yang baik?.

Iaitu masyarakat yang telah diproses iman dan takwa mereka. Telah dididik, diasuh dengan istiqamah dan mengenal Allah dengan hati, bukan dengan akal. Takut bukan dibuat2, tetapi apabila disebutkan nama Allah, hati gementar dan berdebar2, dan apabila dibacakan ayat2 Allah, lantas tunduk menyerah diri tanpa cakap banyak dan berdalih2 lagi.
Ciri2 kehidupan adalah sabar, pemaaf, redha denga takdir, tamak kepada berbuat kebajikan, dsb.nya.

Masyarakat seperti ini, kalau disuruh tapi tak dibuat, tidak dikira kita berlaku zalim lagi. Sebab dah diperjelas dengan lengkap batas2 iman dan rukun2 Islam yang lain.

Tetapi jika masih berlaku jahat.. ini jenis manusia tak makan diajar! Hah!.. inilah orang yang berisiko besar dikenakan hudud! Tentunya manusia jenis ini tidak ramai lagi kedapatan dalam masyarakat jika proses dakwah dan tarbiah telah selesai.
(Pada jenerasi yang lain itu, lain pulalah penekanan dakwahnya).


b) Menjaga kebaikan dalam masyarakat.

Masyarakat yang baik kehidupan rohani dan jasmani, sudah tentu dapat mencipta Tamadun Lahir dan Batin yang menyeluruh.

Tamadun yang terhasil dari dorongan syariat dan sifat taqwa, yang berjalan seiring dengan ibadah seharian. Tamadun Islam yang tercetus bukan dari akal fikiran dan nafsu manusia yang bersifat tamak haloba. Dan bukan dari hati yang ‘tiada kontak’ (berzikir 24jam) kepada Allah SWT.

Seperti juga pembentokan iman, iman yang dibina kena ada benteng kawalan. Kalau tidak asyik runtuh saja.. tak ke bodoh punya kerja!.

(Elok2 selepas Ramadhan, terbalik fail pulak!.. dan sehingga Ramadhan yang satu lagi.. dok tangtu, tak meningkat2.. seperti dari iman taqlid, ke iman ilmu, iman ayan, iman hak dan iman hakikat.
Peringkat iman ayan ke atas sahaja yang kita selamat dari neraka! Waliyazubillah!).

Maka, begitu juga tamadun lahir dan batin yang dibina dengan susah payah melalui ‘muhajatunnafsi’, mesti ada benteng penahannya dari roboh!.

Benteng itulah hudud!

Sebab tidak semua kejahatan boleh diselesaikan dengan pendidikan. Hudud hanyalah sebagai langkah penyelesaian terakhir, apabila semua langkah tidak berkesan

Apa yang nak ditekankan di sini, ialah kebaikan2 yang tercetus (tamadun lahir dan batin yang dibina) mesti diadakan/diwujudkan terlebih dahulu, baharulah dibuat peraturan menjaganya, iaitu Hudud!.

Sepertilah orang semai benih tanaman. Setelah disemai, baharulah buat pagar untuk mengelak dari musuh tanaman.
Orang tak buat pagar dahulu, baharu semai benih! Seperti juga buat pagar dahulu, baharu buat banglo!

Tetapi harus diingat, kalau buat pagarpun sedang lembu2 masih liar dan banyak, tentu dengan pagar2 akan tercabut dirempuh!.

Lebih baiklah kita didik dahulu lembu2 itu, diberi faham bahasa manusia. Dan selepas itu, kalau tak buat pagarpun, tak apa. Nescaya lembu2 akan balik semula ke kandang sendiri apabila tiba hari petang.

‘Point’ kat sini ialah, kita proses dahulu masyarakat dengan ‘Dakwah dan Tarbiah.’ Supaya kalau adapun penjahat jenis tak makan ajar, tidaklah ramai sangat!.

Di kala itu, kalau dia buat jahatpun, terasa dia seorang sahaja yang jahat, dan malu kepada masyarakat yang kebanyakannya sudah baik. Dia akan ambil pengertian sendiri dan mendalam apabila hudud dikenakan ke atasnya. Insyaallah!

Lagi pula, kalau sedikit sahaja penjahat yang masih tinggal, hukuman hudud dapat berfungsi dengan baik.

Tetapi kalau penjahatpun masih ramai dalam masyarakat, hukuman hudud sendiripun tak boleh nak kontrol penjahat2 nii!. Seperti juga hukum gantung sekarang, mana orang nak kisah!

Tetapi yang pasti, orang2 kaya yang bakhil, bertambah2 kaya dan bongkak lagi sebab perampok2 tak berani nak ‘sakat’ harta benda mereka!


c) “Orang2 Yang Tak Makan Dek Ajar”

Perkara ini sepertilah nak menghapuskan kemiskinan dalam masyarakat. Mana boleh basmi kemiskinan 100%!.

Sedangkan Allah SWT sengaja adakan kaya dan miskin untuk saling berinteraksi dan buat pahala kebajikan antara mereka.
(Sila lihat ‘Falsafah Kemiskinan Dalam Islam’. Maaf!. Belum siap lagi).

Demikian juga dengan dakwah dan tarbiah. Secanggih mana sistem pendidikan yang ada, mesti ada jenis ‘orang yang tak makan di ajar’.

Ini perkara yang tak boleh di`set’ oleh kita sendiri, tetapi yang penting tanggungjawab kita untuk mendidik dengan penuh hikmah dan kasih sayang telah terlaksana.

Nak jadi hantu atau orang, itu diluar bidang kuasa kita manusia. Yang penting, jangan kita terhukum zalim apabila mengarahkan dia dipotong tangan!

Ini tidak!. Belum dididik habis lagi, dah disuruh orang potong tangan kerana mencuri.

Seperti juga kita bagi penampor kat anak kita kerana bermain api, sedang kita tak pernah bagi faham habis kat dia bahawa api itu bahaya.
Tak ke niaya si anak!.. dan kita pulak dikenal orang sebagai ‘sewel tak betul jalan’.

Kalau berlaku pada ‘public figure’, tak ada wibawa jadi pemimpin langsung!.

O.K!.

Apabila disebut ‘orang tak makan dek ajar’, maknanya sudah habis ikhtiar kita nak didik dia. Last2 jadi jahat jugak!. Orang seperti ini, kalau dipenjara dan dirotan sekalipun, pasti tidak serik!.

Nak serik macamana kalau dia tenggok orang lainpun serupa macam dia!. Tinggal saja lagi dia tak bernasib baik ditangkap Polis!.

Ini perkara psikologi, dan perkara batin ini kita rujuk kepada Allah SWT bagaimana nak selesai. Akal kita manusia tak mampu nak ‘baca hati manusia’ dan fikir perkara yang halus2 seperti ini.

Mari kita lihat bagaimana Allah SWT menangani masalah ini secara psikologi.

Untuk itu, saya ambil sahaja petikan dari buku Abuya ‘Falsafah Dan Perlaksanaan Hudud dalam Islam (F&PHDI)’.. sebab malas nak fikir2 dan tulis!
Just download dari internet, copy dan edit!

Firman Allah SWT yang bermaksud, "Sesungguhnya dalam qisas itu ada kehidupan, wahai orang yang mempunyai akal." (Al Baqarah: 179)

Ukuran kadar hukuman yang ALLAH tentukan itu boleh menghidupkan jiwa dan fizikal manusia. Proses terjadinya perkara itu ialah begini:

Hidupnya jiwa dan fizikal ialah bilamana seseorang yang telah dijatuhkan hukuman tiba-tiba dimaafkan oleh pihak yang menuntut bela itu.

Mulanya pesalah sudah kecewa sekali apabila nyawanya akan hilang atau tangannya akan dipotong. Waktu itu jiwa sudah mati sebelum fizikalnya betul-betul dimusnahkan.

Tetapi dalam ajaran Islam, biasanya dan sepatutnya, pihak keluarga yang menuntut bela akan rasa bersalah untuk membenarkan mahkamah benar-benar menjalankan hukuman yang berat itu kepada pesalah.

Kerana orang yang bertaqwa itu sangat suka memberi maaf kerana inginkan keredhaan ALLAH.

Walaupun mereka juga telah disusahkan oleh pesalah, yang mana patut pesalah juga disusahkan, tetapi si mukmin tidak punya sifat pendendam. Cukuplah pesalah diseksa dengan pembicaraan dan mendengar hukuman yang berat padanya itu. Itupun sudah menyeksakan. Maka atas pertimbangan itu, pihak yang mendakwa sudah dapat menerima bahawa taqdir yang berlaku adalah ujian ALLAH untuk mereka.

Tentu hikmah ALLAH cukup banyak dengan menimpakan kemalangan itu pada mereka. Kalau mereka membalas dendam, ertinya mereka tidak faham maksud baik ALLAH melalui kesusahan itu. Dan menolak peluang mendapat pahala memaafkan, yang amat besar di sisi ALLAH. Dengan itu akhirnya, seperti yang selalu terjadi dalam sejarah Islam di zaman salafussoleh, pesalah dimaafkan oleh pihak keluarga yang mendakwa.

Dalam Islam, pemberian maaf diiktiraf oleh mahkamah terhadap kesalahan sesama manusia. Yakni hukuman ditarik balik. Kalau kena juga cuma hukuman ta'zir yang agak ringan.

Apabila pesalah mengetahui yang ia diberi maaf oleh orang-orang yang dia telah bersalah, jiwanya yang mati tadi hidup kembali bersama keinsafan yang mendalam!.

Kalau tadi, dia tidak menangis tetapi seelok dimaafkan pasti dia menangis. Kalau mata tidak berair tetapi hatinya hancur oleh keharuan dan kekesalan. "Aku telah menzalim orang-orang yang cukup baik padaku. Aku telah menyeksa mereka tetapi mereka telah memulangkan nyawaku, tanganku dan kehormatanku. Mereka telah membela keluargaku dari kehilangan aku dan akibat-akibatnya. Aku insaf wahai Tuhan. Aku bertaubat dan aku berjanji untuk menyelamatkan orang-orang yang telah menyelamatkan aku ini."

Demikian lebih kurang hati manusia akan berbicara terhadap dirinya di saat-saat ia dilepaskan dari kematian dan kesusahan yang sudah pasti. Itulah kehidupan yang ALLAH maksudkan.

Kata-kata inilah yang dinanti-nanti oleh ALLAH dari hamba-hamba-Nya melalui hukum hudud itu.

Alangkah baiknya ALLAH kerana memberi perhatian kepada hamba-Nya yang bersalah untuk dibaiki-Nya. Jika tidak begitu, si hamba akan dibiarkan untuk hidup dibenci dan mati diseksa.

Inilah rawatan psikologi yang diberikan oleh Allah SWT sebagai langkah penyelesaian paling akhir yang patut diberikan kepada seseorang penjahat setelah segala cara2 lain tidak lagi boleh mendidiknya.

Dan perkara ini hanya berlaku dalam masyarakat yang telah terbina iman dan takwa mereka, bukan kepada masyarakat yang rosak akhlak dan bersikap kebendaan.

Sementelahan pula hari ini, mana ada hati yang rela memaafkan kesalahan orang lain. Hati umat Islam sudah dirosakkan oleh sekularisme hingga mereka tidak mahu merebut pahala memberi maaf yang sangat ALLAH anjurkan itu.

Sedangkan hukum hudud yang ALLAH turunkan itu ialah kepada masyarakat yang hatinya sudah cinta Akhirat lebih dari cinta dunia. Mereka mengharap untung Akhirat lebih dari kepuasan dunia yang sementara itu. Sebab itu bila ada orang bersalah pada mereka, mereka mampu memaafkannya. Hasil dari itu pula pesalah turut diselamatkan dari terus jadi jahat. Itulah maksud hudud yang sebenarnya.

Maha bijaknya ALLAH, menyembunyikan hukuman yang begitu besar di sebalik kesusahan yang ditentukan-Nya. Benarlah firman-Nya, "Sesungguhnya bersama kesusahan itu ada kesenangan. Sesungguhnya bersama kesusahan itu ada kesenangan." (An-Nasyarah : 5-6)

Babak sedih di atas, tak osah mimpilah berlaku dalam masyarakat yang rosak iman dan akhlak.

Saya suka mengambil satu lagi contoh hudud dari sejarah Islam, supaya kita boleh sama2 berfikir samada kebaikan atau natijah yang sama boleh berlaku dalam masyarakat kita, zaman jahiliah kedua ini!

Iaitu kisah seorang musafir yang dihukum mati disebabkan kesalahan membunuh, berpunca dari kematian seekor unta.

(Kisah menyayat hati ni biasa kita dengar dalam ceramah2 PAS. Tetapi ‘finishing’ atau natijahnya tak dibuat dengan betul!)

Sekali lagi, saya ambil cerita ini langsung dari buku Abuya, ‘Falsafah Dan Perlaksanaan Hudud Dalam Islam’.

Kisah ini berlaku pada zaman pemerintahan Sayidina Umar Al Khattab.

Ada seorang lelaki bernama Hassan dalam perjalanan musafir telah singgah berehat di bawah sepohon pokok di sebuah kampung. Semasa Hassan tertidur, unta tunggangannya telah merayau-rayau ke kebun tanaman penduduk di desa tersebut. Tuan punya kebun telah membaling unta hingga mati unta itu. Apabila Hassan terjaga dan didapati untanya sudah mati, maka dalam keadaan yang masih tidak normal (kerana baru bangun tidur), ia terus membunuh lelaki yang membunuh untanya itu.

Hassan menyerah diri dan ia dibawa ke mahkamah yang tuan hakimnya ialah Sayidina Umar sendiri. Hassan dikenakan hukuman bunuh.

Hassan menerima keputusan itu, cuma beliau membuat rayuan agar ia dibenarkan pulang ke kampungnya untuk selesaikan urusan hutang dan memberitahu ibu bapanya yang sudah tua serta anak isterinya. Sayidina Umar tidak boleh membenarkan kecuali ada orang yang bersedia menjadi penggantinya sekiranya Hassan tidak datang lagi untuk dihukum.

Kerana simpati dengan Hassan, ada seorang Sahabat yang merelakan dirinya untuk menjadi pengganti Hassan.

Maka pulanglah Hassan ke kampungnya untuk mengucap selamat tinggal pada keluarganya. Selesai bertemu dengan mereka, bersegeralah beliau berangkat untuk menerima hukuman bunuh. Oleh kerana perjalanan jauh, tali ras kudanya putus. Hassan hampir terlewat sampai pada tarikh yang dijanjikan.

Sayidina Umar telah bersedia untuk menghukum Sahabat yang menggantikannya tadi. Tetapi sebelum kejadian itu berlaku, Hassan tiba-tiba muncul.

Suasana sungguh mengharukan. Terharu dengan kejujuran Hassan, keluarga orang yang kena bunuh telah berlembut hati, lalu memaafkan kesalahan Hassan.

Maka tuan hakim menerima pemberian maaf dan membebaskan Hassan dari hukumannya. Hassan tidak jadi dibunuh.

Demikianlah satu kisah mahkamah yang pernah berlaku di zaman salafussoleh, untuk kita melihat kedudukan dan fungsi hudud yang sebenarnya.

Pertama, kita lihat bahawa perlakuan jenayah itu bukanlah satu perbuatan yang sengaja dengan niat dan perancangan jahat oleh orang yang memang jahat.

Kes jenayah yang terjadi itu adalah kes yang tidak sengaja, kes terlajak atau perbuatan yang tidak dapat dikontrol nafsunya hingga timbul kisah yang sungguh-sungguh mengharukan. Tetapi demi keadilan, pesalah mesti dibicarakan.

Tuan hakim begitu bertaqwa, adil dan tegas. Bukannya tuan hakim tidak simpati dengan pesalah yang tidak sengaja itu, tetapi dia mesti mendapatkan seorang tebusan untuk menggantikan si pesalah sekiranya pesalah itu melarikan diri dari hukuman. Dan bila didapati pesalah tidak hadir tepat pada masa yang dijanjikan, tuan hakim dengan tegas mahu menunaikan janjinya kepada Sahabat yang menjadi tebusan itu.

Begitu baiknya hati Sahabat berkenaan, bersedia untuk mati demi seorang saudara se-Islam yang lain.

Alangkah jujurnya Hassan terhadap keputusan mahkamah. Ia boleh lari dari hukuman kalau ia mahu.

Dan betapa lembutnya hati keluarga si kena bunuh untuk memaafkan pesalah.

Demikian ceritera Abuya, dengan penuh takzim.

Agak2nya.. kalau peristiwa seperti ini berlaku pada zaman kita ini, boleh dapat kesan yang sama, tak?

Jangan dok ngigau siang hari lah!.

Mari sama2 kita bedah siasat cerita ini!

Ada 4/5 tokoh penting yang menonjolkan keperibadian Islam yang sebenar dalam peristiwa tersebut.

Pertama, seorang pemuda yang diberi peluang untuk ‘melarikan diri’ dengan alasan untuk balik kampung menemui anak isteri dan sanak saudara.

Bolehkah kita dapati pada zaman yang bersifat material dan individualistik seorang yang merelakan diri untuk dihukum bunuh?. Kalau tidak dengan iman dan takwa yang tinggi kepada Allah SWT, nescaya pemuda tersebut tidak akan kembali lagi menerima hukuman!.

Juga, betapa mulia dan tingginya iman sanak saudara pemuda tersebut, dan orang2 kampungnya, yang kalau ikut adatnya, boleh saman balik atau minta dibicarakan semula!. Kerana kesalahan di luar sedar!.

Kedua, bolehkah kita perolehi tebusan pada hari ini.. sebagai ‘bunuh ganti’, jika pesalah yang disabit kesalahan tidak hadir pada hari dijatuhkan hukuman?.

Tak osah dok haraplah nak dapat orang yang ikhlas untuk memikul masalah orang lain!. Lebih2 lagi pada zaman sekular dan muflis iman sekarang ini. Kenapa perlu jaga tepi kain orang?.

Ketiga, bolehkah kita dapati pada zaman Materialisma dan Sekularisma ini sebuah keluarga atau individu yang sanggup memaafkan kesalahan orang lain terhadapnya?.
Yang menyedari, bahawa pahala memberi maaf itu lebih besar ganjarannya di akhirat nanti.

Tidak mungkin! Kalau hala ke saman tuu, banyaklah!
Boleh dapat RM2 atau RM3 juta, hanya kes saman malu!

Keempat, bolehkah kita dapati dengan mudah seorang hakim yang begitu bertakwa, tegas dan adil dalam menjalankan perintah Allah, sekalipun terhadap keluarganya sendiri!

Setakat seorang dua tuu.. boleh cari lah!
Tetapi pegawai2 bawahannya, yang melaksanakan hukuman, macamana?. Iaitu pegawai undang2, tukang sebat, tukang tangkap/saksi yang adil, dll... bolehkah kita dapati dengan mudah di kalangan masyarakat jenis yang beriman dan bertakwa seperti itu?

(Kalau tengok di Pakistan tuu.. negara Islam yang berpelembagaan Al Quran dan Sunnah, tukang sebatnya pun pakai seluar pendek! Ada ke patut?.
Patut dengan dia2 sekali kena sebat.. kerana tak faham agama! Mengelirukan orang ramai dengan Islam, sebagaimana di Malaysia akhir2 ini!)

Kalau watak2 angun di ataspun, sukar diperolehi di zaman sekular dan materialisma ini, bolehkan anda beri jaminan bahawa hukum Allah itu akan dilaksanakan dengan adil dan saksama sehingga memuaskan hati semua pihak?

Kalau setakat agak2 saja, baik tak osah buat!. Itu bukan ilmu namanya. Itu.. tawakal tanpa berbekal!. Dok berangan2 Allah pasti lulus usaha yang baik itu!.

Lebih baik kita buat hukum Ta’zir dahulu, sebelum dijalankan hukum Hudud yang sebenar.

Sekurang2nya, kalau tidak buat semua, jangan tinggal semua!.

Bila Allah tanya esok, “Kenapa tidak dijalankan hukum yang Aku buat?”. Kita jawablah dengan bijaksana, “Masyarakat masih beriman takliq, ramai yang jahat dan bla..bla..”.

Allah pasti kata, ‘Bijak.. bijak. Inilah khalifah Aku... tertib dan berhalus dalam semua perkara’. (Agaknya, le!)


Ringkasnya, kalau zaman salafussoleh dahulu, fungsi Hudud membawa keselamatan hidup di dunia dan akhirat. Tetapi sekarang hudud telah tidak berfungsi menjaga keselamatan!.

Hudud membawa porak peranda dalam masyarakat yang jahil agama, yang lemah iman, yang tidak tahan sabar dan faham erti ujian dan takdir Allah SWT.

Last2 sekali, agama Islam dianggap zalim dan barbaric!

Maka, fungsi hukum telah berubah. Kalau dulu ianya wajib, sekarang dah jatuh zalim!.
Kerana tidak peroleh kesan yang serupa. Dah jadi haru biru dalam masyarakat yang muflis iman!


PENUTUP

Saya telah mendefinasikan hudud dan keadaan2 masyarakat yang macamana, yang mewajarkan ianya berlaku. Tibalah masanya saya menceritakan intipati sebenar, sebab hudud diturunkan kepada umat manusia.

Sebenarnya Allah SWT minta... Hudud ini tidak dilaksanakan, walaupun telah dikanunkan.

Seperti juga hukum perceraian. Walaupun telah disyariatkan, tetapi kalau boleh tak osah buat!.

Nak hudud apa dia?.. kalau semua orang baik2 belaka! Kalau yang jahat tuu, sedikit sahaja bilangan mereka. Malahan boleh dikatakan ‘tidak ada’ seperti di zaman Sahabat dan Solafussoleh.

Kalau adapun hanya 2 atau 3 kes sahaja. Itupun kes terlajak!.. ataupun tidak sedar, bukan disengajakan!.

Masyarakatpun sedia memaafkan untuk mendapat ganjaran pahala yang besar di akhirat nanti!.

Apa dalil yang mengatakan.. Allah minta hudud tidak dilaksanakan?.

Pertama, kita lihat syarat2 nak jatuh hukum hudud itu payah sekali. Iaitu berkehendakkan 4 orang saksi yang ‘Adil’, yang benar2 melihat dengan kepala sendiri.. umpama, “keris masuk ke sarung”.

Kalau setakat ‘bergomol’ dalam kain selimut yang tertutup rapat, masih boleh ditolak kesaksiannya.
Silap2 gaya, saksi pulak yang kena sebat 80 rotan... kerana dianggap pembawa fitnah! Tak ke niaya?


Kedua, pelaksana2 hudud, iaitu hakim, pendakwa, tukang tangkap, tukang sebat, peon, dll, hendaklah terdiri dari orang2 beriman yang adil dan bertaqwa.

Adil di sini bermaksud.. tidak boleh makan berdiri, minum berdiri, kencing berdiri, berjalan tidak pakai sepatu, tidak berkopiah, masuk tandas tanpa tutup kepala, makan minum tidak boleh lazim2 duduk di kedai walau di rumah dekat (walaupun tidak salah, tetapi tidak ada wibawa), dan berbagai lagi.

Boleh cari ke orang2 semacam itu... dalam keadaan tidak merancang untuk mengendap, menangkap, dsb.nya?.
Lebih2 lagi dalam zaman yang muflis iman dan kemaruk dunia, seperti sekarang ini! Payah!..payah!

Ya Allah!. Kenapa Kamu memayahkan keadaan, dalam keadaan Kamu suruh kami buat Hukum Hudud ini?.

Tak relevan betul!. Diberi alat, tetapi tidak disuruh buat kerja!.

Nampak sekali, sengaja Allah memayahkan keadaan untuk melaksanakan Hukum Hudud di atas pada masyarakat yang jahat, seperti pada masa sekarang ini.

Kalau pada masyarakat yang baik, No problem!.

Untuk mendapatkan saksi dan hakim yang adil, dll tidaklah sukar. Malah, tidak perlu semua itu.. kerana pesalah akan datang sendiri menyerah diri tanpa perlu tangkap2.


Demikianlah sedikit sebanyak, yang boleh penulis utarakan berhubung ‘Falsafah Hudud Dalam Islam’.

Kalau.. ‘Falsafah Hudud’ pun tidak boleh kita capai, maka, tak perlulah saya bercakap mengenai pelaksanaan atau cara2 nak melaksanakan hudud!.

Bagaimanapun, jika saudara2 masih berkeinginan untuk mengetahui dengan lebih lanjut ‘Falsafah Dan Perlaksanaan Hudud Dalam Islam’, silalah klik ke laman Web ‘Abuya At-Tamimi.dot.com.’


Akhir kata..

Sebenarnya ada DUA tujuan besar Allah SWT turunkan hudud ini.

* Pertama, sebagai hukuman ‘alternatif’ atau pilihan kepada manusia. Samada nak dihukum di dunia lagi, atau nak dihukum di dalam neraka bersama ular naga dan kala jengking!

* Kedua, sebagai pendidikan terakhir kepada ‘orang2 yang tak makan di ajar’ untuk dibaiki akhlak mereka oleh ALLAH sendiri, selepas semua ikhtiar manusia untuk jadikan mereka ‘hamba Allah yang sebenar’ tidak berhasil.

Maka, untuk mendapat itu semua, kefahaman tentang iman dan Islam itu perlu didahului, disemai dan disubur selalu oleh para2 ulamak yang bijaksana.

Sekian. Wallahualam.

AbuyaJr.001@APIPI
010101






home delivery cake, area sg buluh, pj, puchong, shah alam http://caveidea.blogspot.com
 sumbangan akan diberikan pada pejuang islam di syria dan palestine

49 comments:

Anonymous said...

Pandai kau pulak dari Allah SWT nak tentukan bila boleh laksana hudud. Zaman Nabi s.a.w pun bukan semua baik di Madinah, ada yahudi, arab bukan Islam dan munafik, boleh pun buat.

Kalau ambil hujah tunggu semua baik baru boleh buat, sampai kiamat pun tak bolehlah, dungu!.

Anonymous said...

dah berapa ramai kena bunuh.. kena rogol.. berzina... kena bakar... cuma belum kat diri sendiri je.... apolah

Anonymous said...

aku rasa bknlah penulis bermaksud kna tnggu semua org baik baru bleh laksana hudud..mana kita nk tahu org tu baik ke tak..hanya allah swt saja yg tau..

tp rasanya mksud penulis tu bila semua sistem islam diterapkan dalam sesebuah negara barulah bleh laksanakan hudud..contohnya mcm sekarang takkanlah kita nk laksanakan sistem jenayah islam sedangkan sistem pendidikan,kewangan,sosial semuanya berteraskan barat/sekular/kapitalis..mcm mana umat islam nk jadi baik kalau dok pakai sistem yg bkn diajar oleh allah swt melalui rasulallah saw.

usaha kearah kebaikan pon tadak tp nk amik sistem jenayah islam..hehe..lawakla sket

klau kita boleh ubah sistem2 yg lain drpd jenayah seperti yg disebutkan tu barulah releven utk kita terapkan sistem jenayah islam terutamanya sistem pentadbiran

Anonymous said...

buka la mata sket wahai umat muhammad saw..sistem pendidikan kita adakah berteraskan apa yg diajar dan diamalkan baginda saw?sistem kewangan kita terutamanya masih berteraskan riba tak juga seperti yg diamalkan baginda saw dan para sahabat ra.sistem sosial kita adakah boleh dikatakan islamik?dan sistem pentadbiran kita pula berasaskan demokrasi..lepas tu kita nk pula sistem perundangan berasaskan islam? kan tak logik keadaannya..terpaksala kita telan semua yg pahit itu sebab itu pilihan tunku abd rahman yg kononnya berjaya memerdekan tanah melayu dan meletakkan `islam` tempat yg tertinggi dlm negara

Anonymous said...

Abih tu agak2nya bila semuanya nak ikut sistem Islam? kalu gitu,bila penulis mati pon xleh kafan cara Islam la kot sbb nak tunggu semua sistem jd baik menurut sistem islam.. panfdai pulak main pilih-pilih hukum penulis ni...

Anonymous said...

Yang dok bangkang tu pergi la baca buku kaedah2 fiqh atau figh jinayyah.Sembang cukup pandai tapi xpernah nak belajar pasai hukum tersebut.Taksub politik sangat.zaman khalifah Umar Al-khattab pernah berhenti hukum hudud atas sebab2 tertentu.aishh..boleh berhenti2 pulak.tak mau kata Umar Ingkar perintah Allah ka dalam laksanakan huduh.Kalau tak tau jangan sembang pandai.Baik diam ja.

Anonymous said...

Kepada Blogger...
Rukun Iman ada berapa...
Beriman kepada Kitab adalah rukun ke berapa...
Apa maksud Iman wahai Blogger?
Apa maksud Islam wahai Blogger?
Tuan Blogger tahu x hukum Takzir macam mana?
Hukum Takzir adalah hukum manusia yang dibuat sperti hukum membuang sampah merata tempat, denda x ikut lampu isyarat dsb.
Tuan blogger tahu x maksud sebenar hukum Hudud?
Hukum Allah yang dikenakan ke atas jenayah berat seperti mencuri, menzina, rasuah dan membunuh. ini semua hukum jenayah berat. Hukum Allah amat adil pada mangsa dan keluarga mangsa. Di Malaysia ini, Hukum curi botol syampu dikenakan penjara lebih lama daripada penyelewengan duit bejuta-juta oleh si polan bin polan. adakah itu adil tuan blogger? Apa kata kita buat dulu hukum Allah ini selama 5 tahun dulu dan kita lihat progressnya dan kita nilai. Kita orang Islam kenapa takut kepada bayang kita sendiri.lagipun, negara ini diperintah oleh orang ISLAM.

Anonymous said...

so? nak kene tukar kerajaan ker? xpon,anta menteri2 islam pegi kursus kat sekolah agama dlu.

Anonymous said...

islamik ada disekeliling kita sebenarnya,cuma kita dah jd buta hati.klu kita ikut betul2 nescaya negara kita betol2 ISLAM.bukan mcm islam hadhari,sekejap je naik pas2 skrg entah kemana dah.

Anonymous said...

aku tak pandai berkata kata. tapi aku pandai melihat, berfikir dan menilai, jaga pertuturan setianp apa yang di perkatakan, kau pun manusia biasa.

Anonymous said...

Boleh main nak try pulak dulu 5 tahun? hai..hukum Allah nak main try2 plak..Tau tak kalau silap cara pelaksanaan hudud ini disebabkan kurangnya ilmu mengenai perkara ini maka fitnah yg besar boleh berlaku? Hudud melibatkan masyarakat keseluruhan, boleh saudara faham x? Solat melibatkan diri kita dgn Allah, kalau ada cacatnya dalam solat kita, kita masih boleh perbaiki dari hari ke hari sehingga solat kita menjadi sempurna. Tetapi hudud, apabila tersilap pelaksanaan hukum, maka fitnah besar akan berlaku..dan ia melibatkan masyarakat Islam keseluruhan..Org2 kafir bertepuk tangan menyebarkan fitnah..Boleh faham x? Hukum hudud tu sendiri adalah sempurna, cumanya ilmu masyarakat kita yg kurang dalam pelaksanaannya dibimbangi akan menyebabkan hudud yg sempurna itu kelihatan seperti kecacatan plak

Razali Ashani said...

Abuya yg tulis buku ue ketua Al Arqam ke? Curious o_O

Anonymous said...

Baca dulu sampai habis..ni baca sekerat dah cap org dungu...

Anonymous said...

Setuju...asik baca kitab Nik Aziz je...pendapat lain semua tak betol...Nik Aziz cakap Allah mencarut percaya pulak..

Anonymous said...

kalau asyik nak bertengkar jek bila nak selesai perkara ni...?

iskandar rdland said...

ada pencuri kat rumah korang tangkap dan kata saya nak buat hukum hudud...pencuri tu confirm takut... tanya kt punya iman takat mana ??? perang badar adalah perang saudara keluarga rasulullah saw...abu jahal... abu sufian tu keluarga rasulullah saw... adakah baginda zalim perang keluarga baginda???

LatifahIshak said...

kpd org yg komen ni: Boleh main nak try pulak dulu 5 tahun? hai..hukum Allah nak main try2 plak..Tau tak kalau silap cara pelaksanaan hudud ini disebabkan kurangnya ilmu mengenai perkara ini maka fitnah yg besar boleh berlaku? Hudud melibatkan masyarakat keseluruhan, boleh saudara faham x? Solat melibatkan diri kita dgn Allah, kalau ada cacatnya dalam solat kita, kita masih boleh perbaiki dari hari ke hari sehingga solat kita menjadi sempurna. Tetapi hudud, apabila tersilap pelaksanaan hukum, maka fitnah besar akan berlaku..dan ia melibatkan masyarakat Islam keseluruhan..Org2 kafir bertepuk tangan menyebarkan fitnah..Boleh faham x? Hukum hudud tu sendiri adalah sempurna, cumanya ilmu masyarakat kita yg kurang dalam pelaksanaannya dibimbangi akan menyebabkan hudud yg sempurna itu kelihatan seperti kecacatan plak

> bila ngra kta ni lksanakn hudud, hukum3 hudud tu x jatuh pada org bukan islam, org kafir x msuk dlm hkuman tu, ia cuma diwajibkan pd org islam, & kta malaysia adalah ngara islam, pemimpin islam, dlm quran ckp wajib kta buat hudud, x ksah la org x trima ke, ckp hudud ni kjam ke, lksana dlu bru tau brkesan @ x, sbbnya hukumn hudud ni Allah yg buat, diulangi Allah,bukan mnusia, yg kta dok tkut sgt nk lksankn udg2 allah ni knp? lbih tkutkn org barat... cubala buka mata,, celikkan akal korg, pg mgaji ilmu agama byk2... knp perlu kta ni sokong islam... kta ni cuma tah berpolitik ja... tp psal ilmu agama islam smua ckp pndai... tp pdhal kosong je sbnrnya... lgpun, skunk kat malaysia ni dah byk ulama2 palsu, yg kuarkan hukum sbb nk duit... hukum plsu plak tu yg diorg kuarkn.. cuba la korg ni buka mata..

LatifahIshak said...

Non muslim juga tidak perlu takut terhadap perlaksanaan hukum Hudud justeru Hudud adalah hukum yang wajib terpakai ke atas ummat Islam sahaja sementara non muslim diberi peluang memilih. Jika mereka bersedia dengan rela mahu menerima pakai hukum Allah , maka dibenarkan sementara mereka enggan maka dipulangkan mereka kepada hukum agama mereka jika agama mereka menyediakan bentuk hukuman tertentu di atas kesalahan yang dilakukan atau jika tiada, berlandaskan konteks negara kita, kembali kepada undang – undang konvensional yang ada pada hari ini. Keputusan memberi hak memilih kepada non muslim ini adalah dari ketetapan Allah swt yang tidak boleh persoal oleh manusia. Firman Allah swt di dalam surah al Maaidah ayat 42 :

سَمَّاعُونَ لِلْكَذِبِ أَكَّالُونَ لِلسُّحْتِ فَإِن جَاءُوكَ فَاحْكُم بَيْنَهُمْ أَوْ أَعْرِضْ عَنْهُمْ وَإِن تُعْرِضْ عَنْهُمْ فَلَن يَضُرُّوكَ شَيْئًا وَإِنْ حَكَمْتَ فَاحْكُم بَيْنَهُم بِالْقِسْطِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ

“Mereka sangat suka mendengar berita-berita dusta, sangat suka memakan segala yang haram (rasuah dan sebagainya). Oleh itu kalau mereka datang kepadamu, maka hukumlah di antara mereka (dengan apa yang telah diterangkan oleh Allah), atau berpalinglah dari mereka; dan kalau engkau berpaling dari mereka maka mereka tidak akan dapat membahayakanmu sedikitpun; dan jika engkau menghukum maka hukumlah di antara mereka dengan adil; kerana sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil.”

31. Melalui perbahasan ayat ini di dalam kitab Tafseer al Baghawi menjelaskan pandangan para mufassirin seperti an Nakhaei, asy Sya’bi, Atha’ dan Qatadah rhm mengatakan bahawa hakim diberi hak memilih samaada pesalah non muslim dari kalangan ahlul zimmah dijatuhkan hukuman melalui hukum Hudud ataupun dirujuk kepada hukum yang disediakan oleh agama mereka.

Anonymous said...

Wajib laksana hukum ALLAH tak perlu berbalah...

ahmad hidayat said...

ya robbi...undang-undang Allah dibuat main2..undang-undang Allah kata tidak sesuai..undang-undang Allah dikatakan belum tiba masanya..undang-undang Allah tidak sesuai dengan masa kini...wahai saudara..andaikata saudara ingin menjadi Da'ie,jangan diperlekehkan perintah Allah walaupun berlainan politik sekalipun..hudud tidak perlu menunggu masa untuk dilaksanakan setelah semua menjadi baik..hudud bersifat mencegah dan bersifat hukuman..hudud sendiri yang akan mencegah perbuatan mungkar dan maksiat..Allah maha Bijaksana.Allah tahu apa yang baik untuk kita.tidak kira PAS,UMNO,PKR tetap kena terima selagi dia pernah melafazkan shahadah dan beriman..bayangkan pemimpi disoal oleh Allah kenapa tidak melaksanakan hukumKu??xtak nak jawab 'belum tiba masanya lagi '...fikir2kan...assalamu'alaikum

Anonymous said...

Ana setuju dengan kupasan blogger ini, sekurang-kurangnya kita taklah taqlid buta.

cheyat said...

Jangan cakap beriman lah sekiranya x bergetar hati bila disebut nama Allah...nak masukkan kalimah Allah ke dalam diri pun tak tahu lagi...alih-alih nak laksanakan hudud...iman pun belum tau lagi..Ulamak ape ni..kerajaan islam dalam diri sendiri pun x dapat nk tegakkan lagi..apa nak jadi dengan ulamak akhir zaman ni..politik yang menjadi tuhan dalam diri..

cheyat said...

ahmad hidayat..bukan undang-undang semata yang mencegah...tapi kalimah tiada yang lain kecuali Allah yang mencegah...Laa kalimah nafi..apa yang nak dinafikan dalam diri? supaya tidak dikuasai hawa, nafsu, syaitan, iblis dan dunia yg menggalak kpd jenayah? ilaha kalimah munfi..illa kalimah ithbat Allah kalimah muthabbat..mana nak dithabitkan tuu...rukun syahadah tu!!!

Hairul ashyraf Mohd Khairul Amin said...

saya setuju hudud belum sesuai dilaksanakan di malaysia... ini kerana saya lihat peradaban dahulu(zaman nabi) dan masa kini sangat jauh berbeza.. bukanlah dari segi kemodenan tapi dari segi sikap.tingkah laku dan adab yg dibawa oleh umat tersebut.. saya lihat hudud ini adalah sangt bahaya jika jatuh kepada pihak yg tidak amanah. so..di akhir zaman ini jelas sekali begitu susah kute hendak mencari orang yang mampu memikul amanah untuk melaksanakan hukum hudud ini... ini hanya pandangan saya seorang bergelar islam ashyraf_31@gmail.com

Anonymous said...

Saya setuju dengan kupasan blogger..semoga semua pembaca dpt celikkn mata...tunaikan hukum Allah yg wajib dlu..sama2 kita mantapkn iman+taqwa dlm diri kita..hukum hudud ni jgn di politikkan..sebab politik ini lh jadinya..semoga semua dpt iktibar drpd jln cerita blogger ni..

Anonymous said...

Assalamualaikum. Hudud tak wajib ya?

Anonymous said...

Cuba bayangkan kalau esok najib cakap nak laksanakan hudud. Mesti semua yg cakap x sesuai lagi cakap sesuai kan. Ikut perdana menteri or ikut islam kalau mcm tu?

Anonymous said...

make sense jugak pendapat penulis ni...masyarakat kita sekarang, anak2 muda seperti saya dahagakan ilmu agama...

perlu banyakkan majlis ilmu di kampung2 dan di tempat terbuka sebab orang2 kita tak faham dan tak diberi faham...

majlis ilmu di masjid2, siapa je yang datang? kuliah2 di youtube, bukan semua orang2 kita nak tonton...kena guna dakwah cara nabi s.a.w baru la berkesan...

saya sendiri pun baru nak memahami Islam walaupun sejak lahir dah Islam, umur padahal dah 24, jahil sungguh saya ni...apapon, saya sangat berharap hudud dapat dijalankan dengan berkesan...inshaAllah...doalah bersama2 untuk kebaikan dunia dan akhirat

Anonymous said...

masing2 yg comment sila tanya diri sdri adakah anda sudah bersedia menghadapi hukum hudud? Tanya pulak tanggungjawab kalian as khalifah Allah..cukupkah solat 5 waktu? puasa? Amanah? setiap rutin yg kita buat hari2 adakah berlandaskan Islam? fikir2kan.. apa2 pun..tepuk dada tanya selera. jgn cakap je sanggup buat.. pd org bkn islam jika mereka terima hukum hudud dijalankan..alhamdulillah, mereka terima dan hormat Islam. Tp kne ingt even mereka terima, hukum hudud ni tidak jatuh pd mereka. dan mereka masih akan dirujuk kpd undang2 manusia.

Anonymous said...

boleh ke tggu sistem malaysia ni berubah, ak tgk makin teruk ada, so makin jauhla hasrat utk laksana hudud, xgitu??

Anonymous said...

kalau tak bersalah, kenapa nk takut dgn undang2, tak kisahlah undang2 apa pon...

Anonymous said...

sekarang kununnye islam wasatiyah,smpai najis pun xtau beza.huhu

Anonymous said...

Betul juga kata penulis ni. Yelah cuba fikir balik, kalau hudud ni dibuat semasa masyarakat sekarang yang masih teruk perangainya, macam mana nak cari hakim, penghukum dan saksi-saksi yang beriman? Bila tak boleh nak laksana, orang bukan Islam dan orang Islam yang kurang ilmu/keimanan akan mula pandang rendah, 'cakap je lebih, pelaksanaan kantoi'.

Katakan kalau kita dapat hakim dan penghukum yang beriman, macam mana pula kita nak tentukan saksi tu beriman ke tidak? Dan macam mana nak cari saksi tu? Orang yang beriman ada ke nak menghendap orang berahi, mencuri, merompak, semua tu? Akibatnya sama juga, orang bukan Islam terutamanya akan pandang rendah dan kata 'sia-sia je, ada tapi tak boleh nak pakai'.

Itu belum masuk zaman ni ramai orang Islam bila tengok seseorang tu petah berkata-kata, nampak alim, terus label sebagai ustaz/ustazah/ulama/orang beriman. Saya risau nanti berlaku fitnah terancang. Masing-masing mengaku saksi kepada perkara yang tidak berlaku.

Kalau zaman Nabi dan para sahabat, lain sikit. Betul, orang jahat memang ada, tapi orang yang beriman pun senang nak cari dan memang diakui keimannya.

Zaman sekarang?
Berbeza je politik, orang beriman pun dianggap sebagai 'anjing'. Orang yang tak beriman, yang terang-terang nampak perangai yang teruk pula diangkat sebagai ulama/orang beriman. Tak pasal-pasal nanti apabila hukuman dijalankan, bergaduh lagi sebab kononnya fitnah/berlaku penipuan atau memang berlaku fitnah/penipuan. Berpecah-belah lagi orang Islam di Malaysia gamaknya.

Kalau zaman Nabi dan para sahabat dulu, orang Islam redha terima keputusan hakim tanpa sebarang bangkangan walaupun dia tahu dia benar (baca cerita para khalifah). Sekarang? Asalkan tak memihak kepada apa yang difikirkan sebagai benar, saya percaya ramai yang akan bangkang habis-habisan.

Pemikiran pun belum melambangkan orang Islam yang sebenar lagi, ilmu pun masih cetek lagi, macam mana nak buat hudud?

Ada sesiapa yang pro-hudud boleh menjawab soalan saya ini?

Muhd Sufi said...

psal manyarakat yg x beriman or x berakhlak tu adalah sewaktu skarang ni..sebelum dilaksanakan hukum Islam..

cuba fikir klau selepas laksanakan hukum itu akan menambahkan iman umat Islam..
bnyak org komen atas dasar nk pertahankan politik masing2..lain kali klau nk berbahas psal bende2 camni tolong buka mata..terangkan hati n niatkan dlm hati nk komen atas kepentingan masyarakat islam yg semankin jauh dr agama bukan atas dasar kepentingan politik konon nk beri sbb or alasan yg menyokong parti masing2

Anonymous said...

Kawe sokong 100% dgn penulis..kerana kebayakkan yg komen ni hanya dgr ceramah tak berguru...contoh :..mana mungkin kita kata murid tu bodoh jika guru belum pun ajar apa2???..berfikir guna akal dan mengkaji berdasarkan Nas dan Firman..jgn berfikir menggunakan PARTI dan tok guru tertentu saja....wallahualam..

minah said...

Sokong 100% dengan penulis! bukannya nak menentang hukum ni tapi apa yg penulis tulis ni ada make sense jgak..

harap satu hari nanti , dapatlah Malaysia amalkan hukum hudud.

Anonymous said...

Oleh itu ingatlah kamu kepadaKu dengan mematuhi hukum dan undang undangKu supaya aku membalas kamu dengan kebaikan dan bersyukurlah kamu kepadaKu dan janganlah kamu kufur akan nikmatKu
Albaqarah 152

Anonymous said...

islam adalah agama yg sempurna..kalau nak sempurna haruslah amalkan ajaran islam yang sebenarnya..patuh segala perintah yang Allah gariskan..xpayah nak pusing dan konar lagi mengikut pendapat kita..".Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina, hendaklah kamu sebat tiap-tiap seorang dari keduanya seratus kali sebat; dan janganlah kamu dipengaruhi oleh perasaan belas kasihan terhadap keduanya dalam menjalankan hukum ugama Allah, jika benar kamu beriman kepada Allah dan hari akhirat; dan hendaklah disaksikan hukuman seksa yang dikenakan kepada mereka itu oleh sekumpulan dari orang-orang yang beriman (An Nur: 2)" ni adalah kata kata dan perintah dari Allah dan tidak pernah nyatakan tarikh dan ketika hukuman ini patut dilakukan..jadi atas kapasiti apa penulis nyatakan untuk lakukan hudud bergantung pada keadaan dan waktu

Anonymous said...

abuya??sedara semua tahu kan abuya?

Anonymous said...

iman itu tidak tetap pada satu tahap, sentiasa berkurang dan bertambah . hukum hudud ini adalah SALAH SATU CARA untuk meningkatkan iman dan taqwa kepada Allah s.w.t .. mungkin sudah tiba masa untuk kita laksanakan hukum hudud, hukum hudud pun ada kadar dia, tidaklah mencuri penggorek pensel boleh kena potong tangan. apa yang pasti, orang ramai perlu tahu APA itu sebenrnya HUDUD?, manusia yg dikenakan hukum hudud akan terlepas daripada seksaan akhirat (kafarat) atas kesalahan yang dia buat tu, akan tetapi org yg x kena hukum hudud tadi, tapi dia kena hukum penjara, sebat, ( hukum manusia) akan terima seksaan akhirat. nauzubillah.

rocky said...

Guna akal ker guna nafsu nak tafsir hukum Allah tak sesuai nak laksanakan masa skrg?

Hukum Allah dah cukup sempurna, siapa kita manusia nak berdalih2 lagi?
Nak tunggu manusia jadi baik dulu sampai bila? 100 tahun 200 tahun?
Bila Allah turun kan Al-Quran dan undang2 terkandung di dalam adalah valid untuk umat akhir zaman.

Orang yang cintakan dunia dan maksiat saja yg takut hukum Allah.

Anonymous said...

Buktinya sekarang ni Hukum Hudud dilaksanakan diBrunei......

Anonymous said...

hukum yang ada sekarang aka undang2 sivil ada tunggu sampai aman atau kondusif baru jalan ker....?bukan tubuh kerajaan terus ada hukum ni?....hukum dalam kitab pegangan sendiri pun pusing sana pusing sini cari alasan...

Anonymous said...

Penulis ni bukan pertikaikan hukum. Yg dipertikaikan adalah org yg nak laksana hukum tu....faham tak? Cuba tgk contoh kat Kelantan tu. Kenapa ambil contoh Kelantan? Kan Kelantan tu dikatakan dipimpin oleh ulama yg warak lagi alim dan nmpk maksum. Jadi sesuai la ambil contoh negeri tu. Di Kelantan ada lebih 1 juta penduduknya adalah beragama islam. kKatakanlah cuma 20% adalah lelaki yg sihat, bermakna ada lebih kurang 200,000 org lelaki yg sihat kat negeri tu. Dan sekarang kit bahagikan 200,000 org tu pada 542 buah masjid (cuma satu je yg kerajaan PAS dirikan dlm tempoh pemerintahan lebih 20 tahun)....ini bermakna sepatutnya ada tidak kurang 200 pada tiap2 waktu solat fardhu....adakah perkara ini berlaku? Mengapa tak berlaku? Bukankah negeri itu dikatakan diperintah oleh seorang ulama yg warak dan alim? Tak kan nak didik rakyat utk tegakkan tiang agama pun gagal? Lepas sembang nak laksanakan hukum.... betul ke ni? Macam nak rotan anak yg tak solat walaupun tak pernah diajar solat.....pemimpin mereka pun masih bergerlumang dosa, tiba2 nak laksana hukum? Tu yg jadi zalim....

Anonymous said...

satu ijtihad tidak membatalkan ijtihad yg lain. (dgn syarat kedua orang itu mmg benar2 layak berijtihad mcm Syeikhul Azhar). Setakat anak murid Syekh Al Googley Al Muktazili elok diam tak payah nk hujah2 kalau ilmu tak sampai.

Acap Ixani said...

Hukum hudud mesti dilaksanakan sekarang mengapa harus tunggu,adalah masyarakat masih tak tau agama?dari sekolah lagi dah belajar agama.lagipun hukum hudud tidak semestinya pencuri dipotong tangan,pencuri itu mesti lengkap beberapa syarat baru boleh potong.adakah ini kejam?bukannya kita potong kedua belah tangan dengan memotong tangan kiri,jika potong tgn Kanan akan jadi byk masalah.ini tidal kejam sama sekali malah Hal ini akan menjadi iktibar kpd yg lain,jadi kenapa harus tangguhkan.saidina umar al kattab ra pernah berkata,hari yg amat ku takut adalah hari dimana penipu,penjahat dan sebagainya berbangga dengan penipuan mereka,Dan umat Islam malu dengan kebenaran mereka. Wallahualam

Anonymous said...

Asslm... saudaraku umat muhamaad jangan kita bercakaran sesama sendiri tahukah kamu iblis bersama kamu sedang kamu bercakaran .islam tidak zalim .yang zalim itu adelah kamu .berbicara ikut nafsu iblis. Allah dah pun beri garis panduan untuk tunaikan hukum lantas berita gembira keatas hati yang ingin berfikir bukan dgn ujubnya diri .jadilah insan yang ikhlas dalam berdai dan bukan dengan nafsu ujub atau semua diangap tau sedangkan Allah lah yang maha mengetai atas segala sesuatu. Maka bergembiralah keatas kamu yang hatinya ingin berfikir dan bukan neanguk diair yang keruh dengan nafsu politik bukan dgn tok guru yang buta hati buta segala buta sehinggakan kalimah suci diberi pakai oleh musuh yang tunggu merusakan umat dan dgn pemimpin yang telah rusak seperti sekarang ini.islam itu sempurna . Sempurnakan secara keseluruhan seluruh adap kamu serta undang2 dan tukar perundangan dengan menjadika tanah mim dgn semua kontek peradapan islam sebenar bukan dgn maki hamun serah nafsu syaitan yang bertopingkan agama .sistem pelajaran islam tukar pakaian kamu jangan merupai musuh kamu jangan bersalaman betsahabat dgn musuh kamu dan jangn pernah mengiktiraf ugama kristian, budah, hindu dan lln. Kerana tuhan kamu kemudian rasullnya tidak pernah mengiktirafnya selain islam malah kamu yang kurang mengkaji mengiktirafkanya dan menjadi musuh islam tampa kamu sedari .kamu sangka kamu sudah beriman sedangkan kamu hanya sonyk sendiri . Berduka bago hati yang mengikut hawanafsu .islam itu bijak kerana ilahi maha bijak bukan dengan simata satu . Pas dan pkr adelah aidologi simata satu bersama musuhnya yang tersepit umno yg tak punya tangan dan kaki .um no .raja bertuhankan firaun dan dinar buya hati buta mata hanya simbul diagungkan (kuasa) simata biru dan simata putih ingin mengunakan roket sebagai kitap meteka sangkaan mereka dahberjaya menawan dunia sedangkan mereka membawakehancuran bagi agama bangsa dan negara islam di tanah mim. Sedarlah wahai kaum ku dulu mim itu dinali sebagai muslim yakni satu bukan dua atau tiga mim itu jawi bukan pengkianat agama bangsa dan negara sekarang ini mim berpecah menjadi tiga sudah pun menjadi kecil kalau kamu islam berdiri kukuh ditanah mim ini bersatulah kamu dalam berpolitik jangan kamu berpecah lagi jadilah insan yg bersyukur keatas nikmatnya allah (islam ) .islam itu merangkumi seluruh isi alam. Termasuklag adap ,ahklak, dan kasih sayang yg merangkumi seluruh isi alam, menjadi unsur insan sempurna ,tanah, air, api, angin, sifat, roh, dan cahaya. Lebih sempurna jika ada iman , taqwa, amalsolih fan istiqama.itulah yg dipangil insan sempurna yg mempynai angka 11 (al quran dan sunah).fikirlah wahai kaum ku yg berbangsa tanah melayu .ta dan mim rasull ku berkata jgn kamu berkata yg tidak baik kepada ikhwan ku tamim .assalamualaikumwarahmatullahiwabarakata.


Anonymous said...

jngan la korang salin berbalah2...hurm.. agak nye bila semuanye nak ikut system islam?...lau ta pham ta thu la

watch:
http://www.youtube.com/watch?v=o6ri2ZT6WgM

Anonymous said...

Aslm, hanya pemimpin shj org yg paling layak utk laksanakan undang2 ni...bukan rakyat maupun ustaz2/ulama2..masa bila? Apabila pemimpin itu sendiri adalah org yg benar2 bertaqwa...siapa yang bakal mengangkat pemimpin seperti ini? Rakyat yg benar2 bertaqwa yg akan melantik pemimpin yg seperti ini..masa bila baru rakyat ni benar2 bertaqwa sehingga terlantiknya pemimpin yg bertakwa yg akan melaksanakan hudud ni? Apabila iman dan hidayah telah sampai/masuk ke dalam hati setiap umat islam sehingga seluruh lelaki akil baligh dpt datang kpd solat fardhu berjemaah di masjid2 sbgaimana zaman Rasulullah saw hinggakan org munafik pun bersolat jemaah d msjd dan wanita2 akil baligh seluruhnya tutup aurat dengan sempurna. Bila pula iman hidayah ni akan masuk dlm hati setiap umat islam? Bila seluruh umat islam laksanakan dakwah ikut cara Nabi saw yakni menyeru kpd amar maaruf serta mencegah munkar dan tiada seruan kpd amar maaruf yg lebih utama drp menyeru manusia kpd Allah iaitu menyeru manusia kpd kalimah "laillahaillallah". Iaitu dengan susah payah dgn pengorbanan harta dan diri keluar di jalan Allah atas maksud agama/ dakwah. Maka agama akan tersebar ke seluruh alam. Imam Al-Ghazali bagitau satu2 nya kunci kpd hidayah adalah mujahadah/ susah payah. Hanya dgn hidayah Allah barulah iman akan masuk kedalam hati setiap umat islam hingga kesempurnaan agama islam ini dptdi amal dan dilaksanakan keseluruhannya. Imam Syafiee bgtau seandai tiada surah lain maka cukup dgn surah Al-Asry nak menerangkan apakah islam. Iaitu iman, amal soleh serta berpesan2 dgn yg haq dan dgn kesabaran. Dan perkara haq yg plg utama adalah seru manusia kpd Allah krn ia akan dgn sendirinya cegah perkara mungkar yg plg besar yakni syirik kpd Allah. Bagaimana pula seluruh umat islam dpt buat kerja amal maaruf ni? Iaitu dgn cara berjemaah di mana kekurangan yg lain dpt ditampung oleh kelebihan yg lain apabila dakwah dgn cara berjemah sbgaimana yg ditunjukkan Nabi saw. Apabila dakwah ditinggalkan maka akan terhalanglah satu2 nya asbab kpd hidayah utk tersebar dan kesempurnaan agama islam ini tidak akan dpt hadir dlm kehidupan semua umat islam maka akan tiadalah umat islam bertaqwa keseluruhanya yg bakal melantik pemimpin yg benar2 bertaqwa yg akan benar2 melaksanakn serta mengamalkan islam keseluruhannya. Dakwah secara berjemaah yg bagaimana pula? Iaitu dengan cara DAKWAH DAN TABLIGH..

Sebarkan Walau Sepotong Ayat